Scăderea pieței berii cu 9% pe primele șase luni ale anului în curs a determinat pierderi de 60 milioane lei pentru bugetul României

București, 7 octombrie 2014: Asociația Berarii României anunță evoluția pieței locale a berii pe primele șase luni ale lui 2014:

  • Volumul pieţei berii a atins doar 7,3 milioane hl pe primele șase luni ale anului în curs, în scădere cu aproximativ 9% față de cel înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut
  • Ca urmare a contracției consumului, se estimează că bugetul României a pierdut 60 milioane de lei doar în primul semestru 2014, valoare aferentă accizei și TVA-ului corespunzătoare volumului cu care piața a scăzut

“Până acum doi ani, evoluția pieței berii a fost corelată cu puterea de cumpărare a românilor, piața reușind la nivelul anului 2012 să își restabilească echilibrul. Din 2013 însă, cand statul a intervenit artificial la nivelul pieței berii prin creșterea accizei în lei cu 16%, continuând în 2014 prin schimbarea cursului de schimb pentru calculul aceleiași taxe, acest echilibru s-a rupt, piața berii reacționând de atunci printr-o scădere accentuată și continuă. În astfel de condiții, orice alt factor conjuctural – cum a fost vremea capricioasă din vara aceasta, își produce efectele mult mai pronunțat..”, a declarat dl. Onno Rombouts, Președinte Asociația Berarii României.

Cu un nivel zero al evaziunii fiscale pe lanțul de producție, sectorul berii contribuie în prezent cu peste 60% din totalul accizei colectate la bugetul de stat de pe piața băuturilor alcoolice, aproape jumătate din prețul unei beri fiind reprezentat de taxe. Cu investiții ce au atins până acum 1,25 miliarde Euro, sectorul berii asigură direct și indirect un număr de 76.700 de locuri de muncă pentru români. În 2014, veniturile la bugetul statului din TVA și acciză plătite de sectorul berii s-au ridicat la peste 900 milioane lei.

“Pentru al doilea an consecutiv, băutura preferată a românilor se confruntă cu o scădere a volumelor de vânzări. Dacă până acum vorbeam despre rolul de stimul pe care piața berii îl are pentru economia României atunci când aceasta se află pe un trend ascendent, în ultimii doi ani am aflat și care sunt efectele imediate ale unui trend descendent al pieței: în special o scădere importantă a încasărilor la bugetul de stat, corespunzătoare diminuării volumelor de vânzări. Astfel, pentru a menține un nivel ridicat al veniturilor bugetare provenite din taxele plătite de sectorul berii, Berarii României solicită revenirea la un nivel minim de acciză, calculat la un curs de schimb actual”, a completat Constantin Bratu, Director general Asociația Berarii României.

Despre Asociația Berarii României
Cu o istorie de peste un deceniu, Asociația Berarii României reprezintă un veritabil simbol al sectorului berii de la noi din țară.

În cei zece ani de existență, Asociația Berarii României s-a impus atât la nivel local, cât şi internaţional, ca o voce comună a membrilor săi, reușind să transmită mediului de afaceri, consumatorilor și instituţiilor statului, valorile care îi guvernează deopotrivă.

Membrii săi actuali sunt cei mai importanți producători de bere din România: BERGENBIER SA, HEINEKEN Romania, UNITED ROMANIAN BREWERIES BEREPROD, URSUS BREWERIES și MARTENS, alături de microberăria CLINICA DE BERE. Împreună, cei cinci producători furnizează peste 80% din cantitatea de bere consumată în România. Totodată, din Asociație fac parte și reprezentanți ai producătorilor de materii prime: SOUFFLET MALT ROMANIA și ASOCIAȚIA PRODUCĂTORILOR DE HAMEI.

Cele cinci companii membre ale Asociației asigură peste 4.000 de locuri de muncă în cadrul celor unsprezece fabrici de bere, dintre care două microberării. Unitățile de producție ale membrilor Asociației sunt situate în Ploieşti, Constanța, Craiova, Miercurea Ciuc, Târgu-Mureş, Pan­telimon, Timişoara, Buzău, Braşov și Galați, iar cele două microberării sunt situate în Cluj-Napoca și Timișoara.

Începând cu anul 2008 Asociația Berarii României a devenit parte a marii familii a producătorilor de bere europeni, reprezentați prin organizația Berarii Europei, fondată în 1958, la Bruxelles. Membrii actuali sunt asociațiile naționale ale berarilor din statelor UE, alături de Norvegia, Elveția și Turcia. Organizaţia reprezintă interesele a peste 4.000 de producători de bere din Europa în faţa diferitelor instituţii şi organizaţii internaţionale. Mai mult, Berarii Europei reprezintă şi apără interesele a peste 2 milioane de oameni care au locuri de muncă datorită producţiei şi vânzării berii.

1Calculație pe baza datelor raportate de Nielsen prin intermediul Retail Index Service pentru categoria bere, evoluția vânzărilor cumulate pe piața berii ianuarie – iunie 2014 vs. ianuarie – iunie 2013, pentru întreaga piață din România – Retail + Horeca. Pentru perioada menționată, piața berii a înregistrat o scădere de 9%. (Copyright © 2014, The Nielsen Company). Raportul Retail Index acoperă magazine de tip supermarket, hypermarket, discount, magazine independente, chioșcuri și Horeca.

2 Sursă: ANAF și o estimare Asociația Berarii României.

Sari la bara de unelte